5 végzetes hiba domain név választásnál

October 18, 2014

”Minden alkotás egy remek domain névvel kezdődik” – írja a domain.com, a világ egyik legnépszerűbb domain keresője.

Mivel Te is épp domain név választás előtt állsz (mi másért töltötted volna le ezt a tanulmányt?), engedd meg, hogy néhány tippel, gondolattal segítselek ebben.

Miért segítek? A Gyümölcstárhelynél sok ezer domain név bejegyzésén vagyunk túl, és a tapasztalat azt mutatja, hogy egy rossz domain választás nekünk rövid távon pluszpénz, hosszú távon viszont boldogtalan, elégedetlen ügyfél – így ha segítünk Neked, boldogabb, elégedettebb ügyfelünk leszel.

 

 

Ebben a tanulmányban tipikus hibákról írok – okos ember más hibáiból (is) tanul, nem csak a sajátjából. Hogy teljes legyen a kép, az elkövetett gyakori baklövések mellé egy-egy hasznos ökölszabályt is megfogalmazok.

Ezeket az ökölszabályokat figyelembe véve arra számíthatsz, hogy tudatosabban tudsz domain nevet választani, jobb helyezésed lesz a keresőkben, nagyobb oldallátogatottságra lesz esélyed, sok, felesleges idegeskedéstől kímélheted meg magad.

Lássunk neki mihamarabb – mi az 5 legtipikusabb hiba, amit az ügyfeleink el szoktak követni domain név választásnál?

 

1. A nagymama teszt

Az első, és legfontosabb kérdés: honnan érkeznek majd a honlapod látogatói? Lesz, aki egy Rád mutató linkre kattint, Lesz, aki rákeres valamire, és a találatok között a Te honlapod linkjére kattint, Lesz, aki beírja a keresett terméket, szolgáltatást, és a végére írják: ”.hu”, Lesz, akinek szóban mondja el a honlapod címét valaki. Például Te, egy barátod, egy ügyfeled, az ügyfélszolgálatos lány, a tudakozó, bárki.

Az első három esetben írásban történik a kommunikáció – ilyenkor bármennyire is bonyolult a domain neved, kicsi az esélye, hogy elrontják.

Beszéljünk most az utolsó pontról: amikor valaki szóban próbálja meg átadni a honlapod címét.

 

Íme egy saját példa: mielőtt Gyümölcstárhely lettünk, egy kedves barátom neve után ”Lanten Informatika” néven adtuk a domain nevet és a tárhelyet. Egy telefonbeszélgetés vége általában így nézett ki: ”Lanten.hu, akkor diktálom, jó? Az eleje lant, mint a hangszer, utána elemér, nóra, utána pont, hu, mármint hektor, ubul, igen, minden kisbetűvel”.

Nem könnyű, igaz?

 

Azt javaslom, hogy vásárlás előtt próbáld ki: könnyen diktálható-e a választott domain név?

Hívd fel a nagymamád, vagy valakit, aki kevéssé ért a számítógépekhez, és kérd meg, hogy hadd diktálj le neki egy honlapcímet.

Egy nappal később hívd fel újra, és kérd meg, hogy diktálja le Neked a címet, amit tegnap mondtál – mert bizony, nem mindig Te leszel az, aki megpróbálja továbbadni a céged, honlapod jóhírét.

Ha mindkét irányban könnyed és sikeres a kommunikáció, nyert ügyed van.

A kapcsolódó ökölszabályok Próbáld ki, hogy Te könnyedén le tudod-e diktálni valakinek. Próbáld ki, hogy valaki könnyedén le tudja-e diktálni Neked.

 

2. ”Ha ez ilyen olcsó, akkor vegyünk egy tucatot!”

Miután egy cég százezreket költött a honlapjára, hajlamos egy párezres domain tételt megmosolyogni: ”Ha ez ilyen olcsó, akkor vegyünk egy tucatot!”.

Volt olyan ügyfelünk, aki (biztos, ami biztos alapon) huszonnégy, ugyanarra a honlapra mutató, teljesen különböző domain nevet jegyeztetett be!

 

A tapasztalatok azt mutatják, hogy legfeljebb az első évben érdemes ezzel kísérletezni. A marketingtevékenységedet (pl. linképítés, szórólapozás stb.) várhatóan egy domain név köré tudod koncentrálni, az az egy domain név erősödik meg, a többi pedig közel nulla látogatottságot, forgalmat hoz.

A kapcsolódó ökölszabály Inkább kevesebb domain nevet válassz, azokat viszont jó alaposan hirdesd meg.

 

3. ”Biztosítás nélkül”

Lehet, hogy azon szerencsés 1%-ba tartozol, aki annyira speciális iparágban vagy, vagy annyira egyedi terméket forgalmaz, hogy egyáltalán nincsen konkurenciája. Te nyugodtan ugord át ezt a pontot – a fennmaradó 99%-nak szól a következő néhány sor

Nincs idegesítőbb hiba, mint mikor az egyik ügyes konkurensed a drága pénzen felépített brand-ed farvizén evez: pár ezer forint kiadással elviszi a domain neved kicsit másként írt változatát.

 

Tipikus példák: kötőjel nélkül vagy kötőjellel (webtown.hu, web-town.hu) ékezet nélkül vagy ékezettel (gyumolcstarhely.hu, gyümölcstárhely.hu) számmal vagy betűvel írva (fesztivál7.hu, fesztiválhét.hu) angol szavak magyarul (pl. marketingcommando.hu, marketingkommando.hu) .hu vagy .com vagy .eu (pl. schonherz.hu, schonherz.com, schonherz.eu).

 

Ha valaki az ő változatát gépeli be – hopp, már ugrott is egy vásárló.

A kapcsolódó ökölszabályok Vagy válassz félreérthetetlen nevet, vagy biztosítsd magad: foglald le a félreérthető változatokat is. Ha a célközönséged magyar, akkor .hu, ha Európai Unió, akkor .eu, ha nemzetközi, akkor .com legyen a végződés. Ha a célközönségednek megfelelő végződés foglalt, akkor vagy próbáld meg megvásárolni a jelenlegi használójától (néha meglepően olcsón meg lehet egyezni, egy kérdést mindenképpen megér a dolog), vagy válassz másik nevet fő domain-nek.

 

4. ”hprmcsk.hu”

Ha duguláselhárítást keresel Budapesten, a keresőben a duguláselhárítás-budapest.hu vagy a feco.shp.hu oldalt választod majd? Ugye Te is látod első ránézésre, hogy mivel foglalkozik az esztergagépjavítás.hu?

De akkor milyen is a jó domain név? A jó domain név rövid és nincs teletuszkolva kötőjelekkel. A jó domain név beszédes, amit ha elmondasz valakinek, rögtön tudja, mivel foglalkozik az oldalad, mit talál ott, ha rákattint a linkre.

 

Fontos emellett azt is megemlíteni, hogy a keresők értékelik, ha már a domain névben is szerepel néhány, a tartalomhoz kapcsolódó kulcsszó. Tehát már eleve jobb eséllyel indul a versenyben modellügynökség-budapest.hu, mint a mub.hu.

Persze számos remek ellenpélda is van: index.hu, mti.hu, google.hu – ezek a domain nevek nem beszédesek, mégis ismertek, elismertek. Egy ilyen brand-et felépíteni viszont sok idő, sok munka és sok pénz.

 

Sokszor látom, hogy egy cég valamilyen titokzatos rövidítést jegyez be, vagy éppen a cégnevet (xyz-kft.hu). Nem szerencsés.

Mi van, ha a cégneved nem elég beszédes? Semmi gond – nyugodtan válassz olyan domain nevet, ami eltér a cégnevedtől. Gondolj bele, Téged mennyire szokott érdekelni, hogy a helyi McDonalds éttermet milyen XYZ Kft. működteti – ha nem valamilyen speciális iparágban vagy, akkor az ügyfeleid leghamarabb a számlán találkoznak a cégnéveddel, ott is csak arra a pár másodpercre, amíg rendezik

Legjobb, ha olyat választasz, ami egyszerre jelzi az iparágadat, tehát benne van a kulcsszavad, de hozzáadsz egy másik szót is, amivel egyedivé teszed, márkát építesz.

Ha már van egy honlapod, akkor merülj el a honlapodról szóló statisztikákban és vizsgáld meg, hogy milyen kulcsszavakkal érkeztek a látogatók, mire keresnek az emberek.

 

Ellenőrizd, hogy a kiválasztott domain neved nem foglalt-e már a legnagyobb közösségi oldalakon. Ma már nagyon nehéz úgy céges profilt építeni, hogy nem vagy fenn a Twitteren, a Facebookon, vagy a YouTube-on. Ha valaki már lefoglalta az általad áhított nevet, akkor nagy eséllyel optimalizál is arra a kulcsszóra, s nem lesz könnyű dolgod.

A kapcsolódó ökölszabályok Válassz rövid és beszédes domain nevet, amit ha elmondasz valakinek, egyből tudja, hogy mire számíthat az oldalon, … …vagy építs brand-et, de tudd, hogy az sok idő, munka és pénz. Ellenőrizd, hogy a kiválasztott domain név nem foglalt-e a legnagyobb közösségi média oldalakon.

 

5. A tökéletes domain név

Az utolsó, talán legnagyobb hiba az, amikor a legnagyobb energiát a tökéletes domain név megtalálásába fekteted. Legyen könnyen lediktálható, félreérthetetlen, beszédes, rövid, megfelelő végződésű stb. stb., szóval egyszerűen tökéletes

Ne szomorkodj, ha nem találsz elsőre olyan domain nevet, ami minden ökölszabálynak megfelel. Rengeteg sikeres, látogatott weboldal van, amik simán elbuknak egyet-kettőt a fenti feltételekből.

 

A weboldal igazi értékét a minőségi tartalom és a sok visszatérő látogató adja.

Ha nincs meg elsőre a tökéletes név, ne ragadj le itt – inkább nyiss egy kezdeti, még-nem-tökéletes-csak-kiváló változattal. Indítsd el az oldalt, épüljön a tartalom, gyűljenek a látogatók – ha lesz egy szusszanásnyi időd, bármikor választhatsz egy még jobb, még ügyesebb, még frappánsabb nevet.

 

A kapcsolódó ökölszabály Ne ragadj le a domain név választásnál – a weboldalad igazi értékét a minőségi tartalom és a sok visszatérő látogató adja.

 

Összefoglalás, tanulság

Látod, domain nevet választani nem ördöngösség.

Ha mi, itt a Gyümölcstárhelynél egy új projektbe vágunk és domain nevet keresünk neki, általában a következőt csináljuk: leülünk néhány baráttal, felírjuk az öt legfontosabb, kapcsolódó kulcsszót, elmondom a fontos szempontokat (lehetőleg beszédes és félreérthetetlen legyen, nem rövidítünk), ötletelünk egy órát, alszunk rá egyet, ötletelünk mégegyszer, ellenőrizzük, hogy szabad-e a megfelelő .hu, .eu, .com változat, nagymama diktálás teszt, ”biztosítás”,

és a választással kész is vagyunk, lehet nekiállni a honlapnak!

Bízom benne, hogy az a 10 perc, amit befektettél ennek a tanulmánynak az elolvasásába, bőségesen megtérül majd: biztosabb kézzel, tudatosabban választasz majd domain nevet, az oldalad jobb helyre kerül a keresőkben, látogatottabb lesz és sok-sok felesleges idegeskedéstől kíméled meg magad.

 

Szeretnél egy tényleg jó domain nevet, klikk ide?!

 

Please reload

Kiemelt hír

Hotelek és Vendéglátóhelyek Fejlesztése - Megye Értékei Konferencia

February 22, 2018

1/4
Please reload

Legfrissebb híreink