MNB Art and Culture corporate identity elements gray.png

Szinyova Gergő

(Budapest, 1986)

Szinyova Gergő művészete sok szálon kötődik az utóbbi évek új absztrakt festészeti tendenciáihoz. Festményei általában olyan önálló sorozatokat alkotnak, amelyek a festészet történeti és aktuális paradigmáinak körüljárására, át- és újraértelmezéseire is kísérleteket tesznek. A Tumblr-generáció művészeként pedig festészetébe folyamatosan beépülnek a 21. századi digitális képkultúra vizuális impulzusai. Szinyova a vizuális kódok remixelésével napjaink kezdet és vég nélküli képáradatára is ráirányítja a figyelmet.

A festmények rendkívül vékonyan, printszerűen megfestett felületei a szitanyomáshoz hasonlatos, és jelenleg reneszánszát élő rizográftechnika esztétikai sajátosságait visszhangozzák. A rizográfnyomatok megidézéséhez és leképezéséhez a művész egy olyan technikát fejlesztett ki, amelynek köszönhetően a festett, mégis printszerű képfelületek mindegyike egyedi, megismételhetetlen és sokszorosíthatatlan entitásként működik, jóllehet a képterekben megjelenő digitálisan (vektorosan) előrajzolt motívumok többszöri megismétlése visszautal az ipari sokszorosításban rejlő lehetőségekre is. A rizográfnyomatok esztétikája mellett továbbá fontos előképet jelentenek Szinyova számára az 1970-es és 80-as évek magyar és európai plakátművészeti alkotásai. Az asszociációk előhívása mellett, jelen esetben a sokszorosítás esztétikai sajátosságainak megidézésén keresztül, továbbra is fontos törekvése maradt a narratíva és a direkt jelentés elkerülése. 

ZSIKLA MÓNIKA